Online onderwijs in tijden van corona: Thijs van ...

Sinds een paar weken verloopt al het Pabo-onderwijs digitaal in verband met de ingevoerde coronamaatregelen. Maar hoe blijf je in contact met de studenten? Welke lesstof bied je aan? Op welk platform? We vroegen het Thijs van Gurp, docent Muziek bij Pabo Inholland Dordrecht.

Wat zijn jouw ervaringen met online onderwijs?
“Voor de coronacrisis waren we met Pabo Dordrecht al een eind met het inrichten van een Moodle-omgeving om ons onderwijs digitaal kracht bij te zetten. Voor de Muzische Pabo zijn mijn collega Vivienne Spooren en ik nog een stapje verder gegaan: we hebben de hele opleiding, met studiehandleiding, inleverboxen en fora op Moodle ingericht. Studenten gebruiken de omgeving voor naslagwerk, peerfeedback en leveren er hun werk in. Daarnaast hebben we de studenten geholpen om een portfolio in te richten in de portfolio-omgeving van Moodle. Deze portfolio’s zijn aan de docent gekoppeld, zodat de voortgang gemonitord kan worden. Ook bij het uitwerken van de projecten voor de muzieksubsidieregeling voor Pabo’s hebben we ingezet op meer digitalisering. Zo hebben we veertig ‘good practice’-video’s in de praktijk opgenomen. Deze worden verwerkt in een interactieve omgeving in Moodle.”

Jullie waren dus al ver, maar nu moest je nog een stap verder gaan en opeens 100% digitaal gaan. Hoe heb je dat aangepakt?
“Ik was bang dat er een ongecontroleerde stroom aan berichten zou ontstaan richting de student. Het leek mij handig om dit meteen vanaf dag één te stroomlijnen via Teams. De opleidingsmanager van Pabo Dordrecht was enthousiast en ik heb de omgeving gebouwd. Op dit moment hebben we de hele Pabo digitaal ingericht. Elke klas heeft zijn eigen kanaal op Teams. Het docententeam ziet alle klassen. Na een live online presentatie voor het docententeam was iedereen enthousiast over de mogelijkheden. Ik heb de afgelopen weken ondersteuning gegeven aan alle collega’s, zodat iedereen meekan in deze ontwikkeling. We hebben de studenten uitgenodigd om deel te nemen aan een live sessie waarin de werkwijze en communicatie werd uitgelegd. Dit is nodig: niet alle studenten zijn handig met ICT. Op dit moment loopt het onderwijs van onze Pabo volledig via Teams. Docenten gaan live en geven les, bieden vragenmomenten aan of posten berichten waar hun lesmateriaal te vinden is. We gebruiken Teams voor interactie met de student en zetten Moodle in als online leeromgeving. We koppelen de juiste Moodle-pagina’s in teams, zodat studenten niet vastlopen in hun zoektocht naar informatie. Bij elke stap die we nemen in dit ontwerpproces staat het gebruiksgemak van de student voorop.”

Zijn er zaken waarvan je niet gedacht had dat die online zouden kunnen?
“Ik had niet verwacht dat we zo flexibel zouden zijn dat er binnen één dag na invoering van de maatregelen een Teams-vergadering zou zijn waar alle docenten bij aanwezig waren. Vanaf toen ging het snel. Super om te zien dat alle collega’s live gaan en nieuwe wegen voor hun lessen vinden.”

Hoe ervaar je het online lesgeven tot nu toe?
“De allereerste informatiebijeenkomst werd door ruim 160 studenten bezocht. Toen ik mijn camera aanzette, voelde ik wel een gezonde spanning. Nu gaat het als vanzelf. Voor mijn vak blijft het moeilijk om te werken aan eigenvaardigheid. Alle webmogelijkheden hebben een vertraging, waardoor samen zingen of muziek maken niet mogelijk is. Daarvoor moeten we wachten op het 5G-netwerk. Daarnaast is samen muziek maken, samen in het moment zijn, een vaardigheid waarvoor je echt bij elkaar moet zijn. De aanwezigheid van anderen helpt je over een drempel en laat een groepsband ontstaan. Daarvoor is non-verbale communicatie een vereiste. Theorielessen of vragenmomenten zijn wel heel goed aan te bieden via Teams. Misschien praktijkgesprekken ook wel. Een videovergadering is veel persoonlijker dan enkel bellen.”

Tot slot: welk advies heb je voor docenten die het lastig vinden om onderwijs online aan te bieden?
“Vraag collega’s om hulp en adviezen. Het lukt alleen als we er samen de schouders onder zetten. Daarbij is het belangrijk om rekening te houden met ervaring en moeten de neuzen dezelfde kant op staan.”